friends

Monday, July 4, 2011

sakitnya rindu ni...

sakinya rindu ni.. is the novel from yoyo series. This book is the 5th book and it consists only a series which is 13th series, not like the previous 4 books that each contains 3 series.
As everybody knows, I have broken up with my boyfriend so this book doesn't really help me in grieving. But I still read it last night. When I did, I highlighted a few lines and scenes in this book that really cought my eye.

 1st :
Yonna : Terima kasih atas nasihat kau tu. Aku pun fikir macam tu. Aku tak boleh buat hidup aku merana macam ni. kecewa tu memanglah kecewa tapi aku masih ada ramai ahli keluarga dan kawan-kawan yang boleh membahagiakan hidup aku. Biarlah, kalau dah memang takdir aku harus kehilangan Kuzer, aku takkan kesal dengan takdir hidup aku.

 2nd :
Yonna : Tak tahulah. Tapi aku masih kenang dia sebagai sahabat yang baik. Aku takkan lupa semua tu. Aku masih waras. Dapat beza antara baik dan buruk. Aku takkan campur aduk dua unsur tu. Aku masih belum keliru. Dia memang seorang lelaki yang baik sebelum ni.
Tatty : Selama ni semua orang tahu betapa Kuzre tu seorang lelaki yang baik. Pasangan sempurna dan paling secocok untuk kau. Korang selalu aman. Tak ada problem lansung. Tapi dia tinggalkan kau juga akhirnya.



3rd :
Yonna : Aku cakap yang betul. Aku ni sebagai contoh. Dulu, masa dia ada, aku suka cabar dia. Aku selalu buat dia marah and sakit hati. And now he's gone. Dah tak ada lagi tempat aku nak bermanja dan buat perangai.
Tatty diam. Dia tahu benar perjalanan kisah cinta Yonna dan Kuzer. Dia tahu betapa Kuzer sayangkan Yonna. Lelaki itu selalu beralah dengan kerenah Yonna. Amat sabar dengan kerenah Yonna yang ada masa-masanya tidah mudah hendak diduga. Kuzer amat sayangkan Yonna. Kuzer tidak pernah merungut. Malah dia melayan Yonna dengan penuh kasih sayang. Diberi sepenuh perhatian dan dicurah segenap kasih sayangnya pada Yonna. Walau ada masanya Kuzer memang suka menyakat dan membuli Yonna tetapi semua itu tidak pernah mengubah hakikat yang sebenar; bahawa dia teramat sayangkan Tengku Ain Yohanna!
        " Tapi aku yakin dia pasti akan kembali ke pangkuan aku satu masa nanti. Aku pasti! " Ujar Yonna penuh yakin. Wajahnya berseri dan bercahaya. Dia kelihatan amat mengharapkan agar kata-katanya itu menjadi kenyataan.
        " Confirmed?"
Yakin sungguh. Tapi larat ke kau tunggu dia, Yonna? Entah bila mamat tu akan muncul? Dia kat mana pun kita tak tahu.
       " Confident?"
       " Hundred percent. Berani poting jari! "
Aku tak sanggup tengok kau menangis lagi, Yonna. Selama mana kau sanggup tunggu? Larat kau menangis siang malam sampai dia muncul? Aku kesian tengok kau macam pungguk rindukan bulan.
      " Bila?"
Yonna menjongketkan bahu. Dia tersenyum kelat.
      " Someday...."
Aduh, kesian sunggup aku tengok kau. Setianya kau pada Kuzer. Tapi bagaimana kalau penantian kau ni sia-sia? Aku tak sanggup tengok pengakhiran penantian kau ni. Aku tak sanggup!
     " Dan kau akan tunggu?"
Yonna angguk.
     " Sampai bila-bila?"
Yonna angguk lagi.

Ya Allah, kau kasihanilah sahabatku yang seorang ni. Jangan kecewakan dia. Janganlah dihampakan harapannya. Sesungguhnya dia seorang anak yang baik. Aku tahu dia sayangkan Kuzer. Aku juga percaya dia takkan berbohong. Tentunya dia akan menunggu Kuzer pulang. Tapi, aku tak mahu melihat dia hampa.
     " Sampai bila?"
     " Till the day I die!"
     " Karut!"
    " Ni bukan soal karut. Aku serious. kau tahukan, aku tak pernah main-main. Apa yang aku cakap, aku akan buat"
    " Biar betul kau ni?" Takkan sampai macam tu?"
Yonna tersenyum. Dia tahu Tatty marah padanya. Tatty mungkin tidak boleh menerima pendirian dan keputusannya. Tetapi dia sudah menetapkan begitu. Selagi dia mampu, dia akan menunggu kepulangan Kuzer. Tidak kira berapa lama sekali pun. Dia rela. Kerana dia mahu Kuzer datang dan menjelaskan alasan mengapa dan kenapa semua ini berlaku.
     " You are crazy! "
     " Katalah apa pun. Aku tak kisah " Ujar Yonna selamba.

all these are some of the dialogues that I took from that novel. It was written by Liana Afiera Malik.

Boy, you really should know how I feel. You promised me you will not ever ever ever become Kuzer. But you did :'(

3 comments:

wind la sangat said...

babe, nak bace novel ni !
seriously interested.

nabila riduan said...

novel yang aku bace ni yang ke-5..
ada lagi 4 novel..
kau kena bace dari 1st buku baru paham and sumpah bestttt gilerrr!

Anonymous said...

Salam. Kalau lah you perasan pun comment ni, pls pls contact me. Ini sambungan drpd Dah Kata Dah ke? After Kuzer hilang mcm tu je? Yg Yonni sakit tu? Pls. 0172102723. Tqsm!!